نوشته شده توسط : نت نیوز


یکی از رایج ترین سوالاتی که در شبکه های اجتماعی با آن مواجه هستیم این است که چگونه یک کتاب صوتی بسازیم؟ به همین دلیل تصمیم گرفتیم یادداشت کوتاهی درباره تولید کتاب صوتی بنویسیم. اگر تا به حال به کتاب صوتی گوش نکرده اید، توصیه می کنیم مقاله آیا گوش دادن به کتاب صوتی تقلب است؟ اصابت

وقتی می گوییم در عصر پادکست ها و کتاب های صوتی زندگی می کنیم، بی دلیل نمی گوییم. ما آمار دقیقی از اتفاقات ایران نداریم. اما در آمریکا، در بین سه دسته کتاب های چاپی، کتاب های الکترونیکی و کتاب های صوتی، کتاب های صوتی بیشترین رشد را در سال 2016 داشته اند. 15 کتاب در سال. از سال 2008 تا به امروز، حجم بازار کتاب های صوتی در آمریکا سالانه حدود 30 درصد افزایش یافته است که به معنای رشد 4 برابری کتاب های الکترونیکی است.

این آمار عجیبی نیست. شما می توانید هنگام پیاده روی، رانندگی، مترو، اتوبوس و تاکسی، هنگام آشپزی و انجام کارهای خانه و حتی در محل کار به یک کتاب صوتی گوش دهید.

حالا با وجود چنین تغییری در سبک خواندن، این سوال که چگونه کتاب های صوتی تولید کنیم نیز معنا پیدا می کند. در این یادداشت سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه یک کتاب صوتی بسازیم.

کتاب های صوتی از کجا آمده اند؟

گاهی اوقات کاربران از ما می پرسند که آیا به بلندگوی کتاب صوتی نیاز دارید؟ پاسخ ما این است که کتاب صوتی تولید نمی کنیم. پس کتاب های صوتی اپلیکیشن طاقچه از کجاست؟

طاقچه با ناشران کتاب صوتی و همچنین ناشران کتاب الکترونیکی همکاری می کند. ناشران کتاب صوتی با ناشران کتاب و گاهی نویسندگان کتاب هماهنگ می کنند و در ازای دریافت حق امتیاز کتاب را به صورت صوتی عرضه می کنند. اغلب ناشران کتاب صوتی از بلندگوهای حرفه ای استفاده می کنند و موسیقی را به قسمت های مختلف کتاب اضافه می کنند. مثل یک برنامه رادیویی توصیه می کنیم برای همکاری در زمینه تولید کتاب صوتی با ناشران صوتی تماس بگیرید.

چگونه یک کتاب صوتی بسازیم؟

طبق قانون کپی رایت، حداکثر تا 10 درصد از محتوای یک کتاب بدون پرداخت حق چاپ قابل انتشار است. بنابراین، اگر خودتان ناشر یا نویسنده کتاب نیستید، ابتدا باید حق چاپ را رعایت کنید و با ناشر هماهنگ کنید.

قدم بعدی انتخاب کتاب مناسب است.

کدام کتاب ها برای ساخت کتاب صوتی شیراحمدی مناسب نیستند؟

با وجود تمام جذابیت های کتاب های صوتی، برخی از کتاب ها انتخاب خوبی برای گوش دادن نیستند. این کتابها عبارتند از:

کتاب های مرجع

کتاب هایی که بر جمع آوری نقل قول ها تمرکز دارند

کتاب طراحی داخلی و محوطه سازی

هر کتاب مصور

کتاب های آشپزی

راهنمای سفر

بهترین کتاب ها برای تولید کتاب صوتی کدامند؟

با این حال، برخی از کتاب ها انتخاب خوبی برای تولید کتاب های صوتی هستند. مانند:

کتاب های موفقیت و خودیاری

بیوگرافی و کتاب های تاریخی

کتاب های ترسناک و معمایی

کتاب های فانتزی و علمی تخیلی

کتاب سلامت و تناسب اندام

کتاب های عاشقانه

کتاب های کار

فرمت های کتاب صوتی

همانطور که کتاب های الکترونیکی با فرمت هایی مانند epub، MOBI، PDF و غیره ساخته می شوند، کتاب های صوتی نیز با فرمت های مختلفی ساخته می شوند. فرمت هایی مانند WAV، M4B، MP3، AIFF و غیره. ما به شما توصیه می کنیم که تفاوت بین هر یک از این فرمت ها را بررسی کنید.

چه شرکتی برای راه اندازی نیاز است و هزینه تولید کتاب صوتی چقدر است؟

برای اینکه کتاب صوتی شما از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، بهتر است از تجهیزات مناسب برای آن استفاده کنید. مهم ترین ابزار برای این خلقت که بیشترین هزینه تولید کتاب صوتی را شامل می شود، عبارتند از:

میکرو خوبه

خرید میکروفونی که بتواند حداکثر مقدار را ضبط کند مهمترین کاری است که باید انجام دهید. دو نوع میکروفون در بازار وجود دارد. میکروفون و درپوش دینامیک. میکروفون های دینامیک برای کارهایی مانند آواز خواندن و میکروفون های خازنی برای کارهایی مانند ضبط صداهای ملایم استفاده می شوند. پس اگر می خواهید میکروفون به صدا حساسیت بیشتری نشان دهد از میکروفون خازنی استفاده کنید قیمت میکروفون خازنی از حدود 2 میلیون تومان شروع می شود.

صفحه نمایش پاپ

صفحه نمایش پاپ آپ یا فیلتر پاپ آپ یک دستگاه کاهش نویز است که به جلوی میکروفون متصل می شود. قیمت پاپ فیلتر بین 200 تا 350 هزار تقسیم بندی می باشد.

نرم افزار GarageBand یا Audacity برای تبدیل کتاب به کتاب صوتی

از این نرم افزارها برای تبدیل صدا استفاده می شود که قابل نصب بر روی کامپیوتر می باشد.

استودیو

اگر توانایی خرید تجهیزات را دارید و قصد دارید کتاب صوتی را در خانه روایت کنید، باید مکانی آرام و با ثبات را انتخاب کنید. اما به جای همه اینها، می توانید یک استودیو ضبط اجاره کنید. مزیت این کار این است که می توانید در محیط حرفه ای تری کار کنید. البته نکته مهم این است که اکثر استودیوها برای ضبط موسیقی هستند و تجهیزات لازم برای این کار را دارند. قبل از اجاره، مطمئن شوید که استودیو مناسب برای کار است. استودیوها عموماً به صورت ساعتی اجاره داده می شوند، هزینه آن بر اساس شرایط روز است و مبلغ خاصی نمی توان داد.

هنگام مطالعه کتاب صوتی به چه نکاتی توجه کنیم؟

اولین قدم برای بلندخوانی داشتن صدای خوب است. صدای خوب نعمتی از جانب خداوند است. اما صرف نظر از نوع صدا، صحبت بین 8000 تا 9000 کلمه در ساعت کار آسانی نیست. البته فشار روی صدا زیاد است. مانند هر مهارتی، این مهارت نیز باید با تمرینات خاص توسعه یابد. قبل از شروع ضبط صدا برای یک کتاب صوتی، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

سیب زمینی سرخ کرده بخورید. این کار لب های شما را برای مدت طولانی مرطوب نگه می دارد.

از بالم لب استفاده کنید.

یک لیوان آب گرم را نزدیک دست خود نگه دارید.

بسته به حجم کتاب، فرآیند سفارش گویندگی کتاب صوتی زهرا شیراحمدی ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. بهتر است کتاب را با توجه به سرعت تقسیم کنید و هر فصل را یکجا بخوانید. اما اگر به دلایلی نتوانستید هر قسمت را تمام کنید، حتما قبل از شروع قسمت دوم، قسمت قبلی را با دقت گوش کنید و در قسمت اول جنسیت و حال و هوای صدای خود را مرور کنید. در غیر این صورت، شنونده دو بخش از پیام را به خوبی متوجه خواهد شد.

توصیه می شود هر روز در یک زمان مشخص ضبط کنید. صدای افراد هر از گاهی متفاوت است.

پس از ضبط صوت برای کتاب های صوتی، بهتر است این دو کار را انجام دهید:

پس از ضبط، فایل صوتی را برای ویرایش به یک ویرایشگر حرفه ای ارسال کنید.

طراحی جلد کتاب های صوتی. این کار را می توان به یک گرافیست برون سپاری کرد.





:: بازدید از این مطلب : 6335
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: